Автономните автомобили ще бъдат едно от големите предизвикателства за автомобилната индустрия. Сервизите няма да бъдат засегнати от тази реалност. Те ще трябва да се сблъскат с промените в индустрията, за да гарантират постигнатите резултати и доходност.
Въпреки това не само автомобилостроителите и специалистите по ремонт на автомобили ще трябва да се адаптират към огромните промени, които засягат развитието на автономните автомобили. В допълнение към промените в нормативната уредба, които трябва да бъдат предприети от правителствата за тяхното изпълнение, производителите на части и производителите на автомобилни OEM покрития трябва да направят своята част, за да отговорят на изискванията, поставени от тази нова технология.
Повишаването на автономното шофиране ще засегне дори цветовете на превозните средства, които предстоят. Автономните превозни средства работят благодарение на използването на голям брой сензори, свързани в реално време между тях, с хора, инфраструктури и всякакви устройства. Пристигането на 5G, развитието на „интелигентните градове и интернет на нещата“ (IoT) също ще играят голяма роля в развитието на автономното шофиране.
Правилното функциониране на автомобили без шофьор зависи от голям брой фактори, но с развитието им инженерите са забелязали нещо наистина важно: цветът на каросерията на автомобила може драматично да повлияе на начина, по който те работят.
Причината е проста. Автономните автомобили се поддържат от множество сензори и информационни процесори, които помагат да се интерпретира обкръжението им, като им помага да се движат в правилната посока, с правилната скорост. Благодарение на тях тези превозни средства могат да открият дали автомобилът отпред ускорява или намалява скоростта си. Това е въпрос на безопасност и прецизност.
Риск за пътниците на автономно превозно средство може да бъде заблуда на сензорите на автономния автомобил от неавтономните превозни средства и съответно неправилното му функциониране. В действителност много от превозните средства, които се използват по целия свят в момента са трудни за откриване и наблюдение от автономно превозно средство. И причината не е в друго, а в тяхното покритие.
По време на тестването инженерите са разбрали, че силно отразяващи се цветове са по-лесно откриваеми от системите LiDAR, устройства, които позволяват на автономните превозни средства да определят разстоянието от лазерния излъчвател до обект или повърхност с помощта на импулсен лазерен лъч. Лидар работи подобно на радара, но вместо да изпраща радиовълни, излъчва импулси от инфрачервена светлина и измерва колко време им е необходимо, за да се върнат след като са се ударили в близки обекти.
Превозните средства с черни и сиви покрития поглъщат по-голямо количество инфрачервена светлина от тези в светли цветове, като променят действието на лазерните сензори. Ето защо черните автомобили намаляват отразените сигналите с 50% в сравнение с белите автомобили, което представлява проблем за автомобили, които се управляват самостоятелно.
Материалите също могат да повлияят на начина, по който тези сигнали се отразяват. Пластмасовите части, например, не благоприятстват отражението на импулсния лазерен лъч, което затруднява откриването на тези превозни средства от сензорите LIDAR, за разлика от алуминиевите и стоманените части. Това възпрепятства и сензорите за паркиране, което може да бъде проблем за пътната безопасност, а също така да се отрази на начина, по който се продават колите, тъй като тъмните цветове са доста популярни на много пазари и сегменти.
Ако в бъдеще всички коли са в светли цветове, цената на технологията за самостоятелно шофиране ще бъде по-евтина и колите вероятно ще имат нужда от по-малко сензори, но това не изглежда като опция. Клиентите ще продължат да придават голямо значение на дизайна и персонализацията при закупуването на нов автомобил. Тенденцията към персонализация ще продължи да нараства, независимо от развитието на автономната кола, а цветът ще продължи да бъде основен аспект.
За да се справят с предизвикателствата, свързани с автономните автомобили и цветовете, индустрията разработва покрития със специфични слоеве, насочени към избягване на тъмни нюанси, които поглъщат сигнала, излъчван от сензорите. Ето защо производителите на автомобили и производителите на OEM покрития си съдействат в разработването на бои и специфичните покрития, които улесняват функционирането на сензорите на автомобилите с автономно управление, както и на сензори, насочени към подобряване на тяхната работа (например избягване на проблеми, възникващи от натрупването на мръсотия, сняг или лед върху тях).